Ergonomia w miejscu pracy

Oprócz przyjemnej atmosfery pracy, dobre samopoczucie obejmuje przede wszystkim ergonomiczny i przemyślany projekt.
- Ból pleców i szyi to najczęstsze dolegliwości w miejscu pracy
- Dobre samopoczucie można poprawić, wprowadzając kilka prostych zmian
- Zastosowanie uchwytów do monitorów ułatwia stworzenie ergonomicznego miejsca pracy i złagodzenie bólu.

Jak wygląda Twoje zdrowie w pracy?

Porozmawiajmy szczerze. Czy Ty też zmagasz się z bólem pleców i szyi w pracy? Jeśli jesteś pełnoetatowym pracownikiem biurowym, najprawdopodobniej spędzasz około 1700 godzin rocznie siedząc przy biurku. Nic więc dziwnego, że zgodnie z aktualnym raportem zdrowotnym niemieckiego ubezpieczyciela zdrowotnego DAK, problemy mięśniowo-szkieletowe odpowiadają za około jedną czwartą dni chorobowych w Niemczech - a liczba ta rośnie. Według badania, najczęstszymi dolegliwościami są bóle pleców i szyi spowodowane nieprawidłową postawą podczas siedzenia.

Jedną z najważniejszych zmian, które mogą pomóc w rozwiązaniu tych problemów, jest ergonomiczne zaprojektowanie miejsca pracy przy biurku. Ważne zmiany, które można wprowadzić w celu optymalizacji miejsca pracy, obejmują biurka z regulacją wysokości i ergonomiczne krzesła biurowe, a także mniejsze pomoce używane na biurku i wokół niego. Jako ekspert w dziedzinie wyposażenia miejsca pracy, firma Durable z przyjemnością pomoże i dostarczy listę kontrolną dla idealnego miejsca pracy.

1. Praca w prawidłowych warunkach oświetleniowych, które mogą być dostosowane specjalnie do użytkownika.

Oczywiście z ewolucyjnego punktu widzenia światło dzienne najlepiej nadaje się do maksymalizacji dobrego samopoczucia [Badanie przeprowadzone przez Sleep Medicine Center Charité Berlin]. Ale co z pełnoetatowymi pracownikami biurowymi, którzy po prostu nie wychodzą na zewnątrz wystarczająco dużo ze względu na swoją pracę? Dla wszystkich takich osób, a także dla tych, którzy cenią sobie dobre światło do pracy, lampy światła dziennego są idealnym wyborem. Idealnym rozwiązaniem jest lampa, którą można dostosować do indywidualnych potrzeb dzięki regulowanemu natężeniu światła i temperaturze barwowej. Jest to możliwe dzięki nowoczesnym lampom LED z niezbędną elektroniką.

2. Wentylacja i temperatura w pomieszczeniu również mogą mieć wpływ na dobre samopoczucie.

Biura powinny być regularnie wietrzone; nie powinny być zbyt ciepłe, zbyt zimne lub zbyt suche. Ciepłe, duszne powietrze może powodować zmęczenie i zmniejszać produktywność. Idealna temperatura w pomieszczeniu wynosi od 17 do 20°C.

3. Wykonuj swoją pracę tak cicho, jak to możliwe.

Według Federalnego Instytutu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy poziom hałasu w biurach powinien wynosić od 55 do 70 db. Poziom ten może być łatwo przekroczony przez hałas rozmów, połączeń telefonicznych, komputerów, drukarek i klimatyzacji. Te przeszkadzające dźwięki mogą utrudniać koncentrację, co prowadzi do niższej wydajności. Ponieważ architektura biur jest zwykle z góry określona, dobre środowisko akustyczne można dopasować tylko retrospektywnie. Dlatego zaleca się stosowanie dźwiękochłonnych ścian akustycznych lub odpowiednich materiałów na podłogi i sufity. Meble i rośliny również mogą poprawić akustykę pomieszczenia.

Sprawdź i popraw ergonomię swojego miejsca pracy.

Oczywiście w Niemczech obowiązują normy prawne i przepisy dotyczące miejsc pracy przy biurku zgodnych ze standardami. W przypadku biur zastosowanie mają środki dotyczące projektowania stanowisk pracy DSE. Ten typ stanowiska pracy obejmuje biurko, krzesło biurowe i odpowiednie pomoce robocze, takie jak komputer, mysz, klawiatura, drukarka i monitor.

Oto najważniejsze aspekty wyboru ergonomicznego sprzętu roboczego:

  • Komputer powinien być cichy.
  • Istnieje wiele rodzajów ergonomicznych myszy do wyboru w zależności od rodzaju dolegliwości w dolnej części ramienia, nadgarstka, palców lub szyi.
  • Nowoczesne, ergonomiczne klawiatury mają układy dzielone i kopułkowe. Idealna pozycja klawiatury powinna zapewniać, że dolne ramiona znajdują się pod kątem prostym do górnych i leżą na biurku, aby odciążyć nadgarstki. Dodatkowe akcesoria do klawiatury i myszy umożliwiające stworzenie ergonomicznego miejsca pracy obejmują podpórki pod nadgarstki i ergonomiczne podkładki pod mysz.
  • Ważnym elementem ergonomicznego miejsca pracy jest monitor. Zarówno jego wysokość, jak i kąt nachylenia powinny być łatwo regulowane w celu dostosowania do indywidualnych potrzeb. Ważne jest, aby użytkownik mógł widzieć zarówno górną, jak i dolną krawędź ekranu w tym samym czasie. Idealnym rozwiązaniem są uchwyty do monitorów z elastycznymi ramionami, które można przymocować do blatu. Oprócz możliwości indywidualnej regulacji, pracownicy zyskują również znacznie więcej miejsca na biurku. Co więcej, te elastyczne uchwyty umożliwiają dostosowanie monitorów do idealnej odległości oglądania w przybliżeniu na długość ramienia. Dobre uchwyty do monitorów mogą pomieścić monitory o minimalnej przekątnej 24″ (do pracy z tekstem) i maksymalnej przekątnej 27″ (dla grafików). Zrównoważone uchwyty do monitorów są wykonane z materiałów nadających się do recyklingu, takich jak aluminium [strona z pojemnikami aluminiowymi]. Chociaż sprawia to, że proces produkcyjny jest bardziej złożony, zapewnia wyjątkowo długą żywotność i w 100% nadaje się do recyklingu.
Teraz twoja kolej: Sprawdź swoje miejsce pracy. Czy możesz dosięgnąć wszystkich potrzebnych rzeczy bez konieczności sięgania zbyt daleko? Jeśli tak, to gratulacje! Jeśli nie, to czas zainwestować w bardziej ergonomiczne miejsce pracy. W końcu siedzisz przy biurku przez około 70 dni w roku.

Wsparcie dla ergonomicznej pracy przy monitorze

Uchwyty do monitorów firmy DURABLE mają elastyczną regulację wysokości i kąta nachylenia, aby dostosować się do potrzeb użytkowników i umożliwić indywidualne ustawienie ekranu, które jest łatwe dla pleców i oczu. Asortyment obejmuje serie PRO, SELECT i SELECT PLUS z rozwiązaniami dla wszystkich środowisk pracy i zastosowań. Praca tylko z jednym monitorem? 


Jest to nadal powszechne, ale kombinacje kilku lub różnych monitorów stają się coraz bardziej popularne. Dlatego uchwyty do monitorów DURABLE są dostępne w różnych wersjach - dla jednego lub dwóch monitorów, a także dla monitora i tabletu.

Uchwyt PRO do 2 monitorów, mocowanie do blatu
Numer produktu: 5085
Uchwyt PRO do 2 monitorów, mocowanie do blatu
Uchwyt do dwóch monitorów z regulacją wysokości, kąta nachylenia i możliwością obracania. Mocowanie do blatu za pomocą zacisku biurkowego.
Uchwyt SELECT PLUS z ramieniem do 1 monitora z mocowaniem do stołu
Numer produktu: 5096
Uchwyt SELECT PLUS z ramieniem do 1 monitora z mocowaniem do stołu
Elastyczny uchwyt do jednego monitora do indywidualnej regulacji wysokości, nachylenia i pozycji ekranu.
Uchwyt PRO do 1 monitora i 1 tabletu, mocowanie do blatu
Numer produktu: 5087
Uchwyt PRO do 1 monitora i 1 tabletu, mocowanie do blatu
Uchwyt stołowy do pracy na różnych urządzeniach: na monitorze i tablecie. Mocowanie do blatu za pomocą zacisku biurkowego.
Uchwyt SELECT do 1 monitora z mocowaniem do stołu
Numer produktu: 5094
Uchwyt SELECT do 1 monitora z mocowaniem do stołu
Uchwyt stołowy do monitora z możliwością regulacji wysokości, obrotu i nachylenia ekranu.
Uchwyt PRO z ramieniem do 1 monitora, mocowanie do blatu
Numer produktu: 5083
Uchwyt PRO z ramieniem do 1 monitora, mocowanie do blatu
Uniwersalny uchwyt do monitora z zaciskiem biurkowym. Płynna regulacja ustawienia ekranu dzięki wewnętrznej sprężynie gazowej.

Urządzenia mobilne na wysokości oczu

Osoby pracujące przy kuchennym stole, w kawiarni, przestrzeni coworkingowej, na uczelni lub w podróży zazwyczaj korzystają z laptopa lub tabletu. Rzeczywistość często wygląda tak: Stół jest zbyt nisko, postawa jest zgarbiona, a więc irytujące napięcia pleców i szyi nie potrwają długo.

Dzięki przenośnym podstawkom pod laptopy i tablety, DURABLE oferuje nieskomplikowane i skuteczne rozwiązanie dla ergonomicznej pracy. Odpowiedni ekran można ustawić idealnie na wysokości oczu w dowolnym miejscu.

Stojak do laptopa RISE
Numer produktu: 5050
Stojak do laptopa RISE
Uniwersalnie regulowana podstawka pod laptopy i tablety od 10″ do 17″ (do 5 kg). Ułatwia ergonomiczną pracę dzięki bezstopniowej regulacji wysokości i kąta czytania.
Stojak do laptopa FOLD
Numer produktu: 5051
Stojak do laptopa FOLD
Uniwersalnie regulowana podstawka pod laptopy i tablety do 15″. Składana i mobilna konstrukcja zajmuje niewiele miejsca. Posiada 6 poziomów regulacji wysokości.
Stojak na tablet RISE
Numer produktu: 8940
Stojak na tablet RISE
Uniwersalny stojak do tabletów i smartfonów do 13″. Posiada bezstopniową regulację wysokości i kąta czytania.

Ergonomiczne wskazówki na co dzień

Czy istnieje więcej sposobów na łatwiejsze włączenie ergonomii do codziennego życia?

Ergonomia nie ogranicza się do funkcjonalnego podejścia do projektowania miejsc pracy; zamiast tego powinna być postrzegana jako filozofia życia zapewniająca szczególnie wysoką wydajność. W trosce o swoje zdrowie konieczna jest zmiana zachowań. Nie reaguj tylko na ból pleców i szyi - zamiast tego aktywnie z nim walcz. Pomoże Ci w tym nasz krótki przewodnik po ergonomii:
  • Skorzystaj ze schodów zamiast windy lub schodów ruchomych.
  • Korzystaj z każdej okazji, aby wstać i przejść kilka kroków, na przykład umieszczając drukarkę na innym stole i udając się na osobistą rozmowę z kolegami, zamiast do nich dzwonić.
  • Rozciągaj się od czasu do czasu - w Internecie można znaleźć wiele ćwiczeń na plecy i szyję.
  • Poruszaj stopami, siedząc przy biurku.
  • Wybierz się na krótki spacer podczas przerwy na lunch i zwiększ poziom tlenu.
  • Mówiąc o tlenie, należy pamiętać o regularnym wietrzeniu biura.
  • Jeśli nie masz czasu na spacer podczas przerwy na lunch, zaparkuj samochód jak najdalej od wejścia lub - jeszcze lepiej - jedź rowerem lub idź pieszo do pracy, jeśli to możliwe.

Co możesz zrobić, aby poprawić swoje samopoczucie w biurze?

Przede wszystkim zastanów się nad swoim środowiskiem pracy. Zastanów się, co masz, a co możesz aktywnie zmienić. Znajdź idealne oświetlenie, segreguj dokumenty w szufladach i ułóż wszystko, czego potrzebujesz na biurku w idealnym miejscu. Ergonomiczne ustawienie miejsca pracy ma zasadnicze znaczenie dla optymalizacji życia zawodowego, a tym samym poprawy jakości życia poprzez złagodzenie bólu szyi i pleców.
The office comeback: Ergonomics entices employees to return
The office comeback: Ergonomics entices employees to return
Pismo z trendami
Working in small spaces
Working in small spaces
With the advance of the home office, many employees are faced with the challenge of having to organise themselves in a small(st) space. In the trend paper "Working in the smallest of spaces", DURABLE looks at current circumstances and requirements for the workplace@home and presents ideas for solutions - from creative to technological.
Pismo z trendami

§ Prawo dotyczące ergonomii

Ustawa o wdrażaniu środków bezpieczeństwa i higieny pracy w celu wspierania poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników w miejscu pracy (ArbSchG): Ustawa ta określa, w jaki sposób środki bezpieczeństwa pracy mają być wdrażane, gwarantowane i ulepszane.

Rozporządzenie w sprawie miejsc pracy (ArbStättV): Rozporządzenie w sprawie miejsc pracy szczegółowo określa, w jaki sposób powinno być zorganizowane miejsce pracy. Najważniejsze punkty to: Załącznik 6, Środki dotyczące projektowania stanowisk pracy DSE, Sekcja 3, Ocena ryzyka, Sekcja 3a, Konfigurowanie i obsługa miejsc pracy, Sekcja 4, Specjalne wymagania dotyczące obsługi miejsc pracy, Sekcja 5, Ochrona osób niepalących i Sekcja 6, Instrukcje dla pracowników.

DIN EN ISO 10075: Norma ta ma zastosowanie międzynarodowe i szczegółowo przedstawia zasady ergonomii dotyczące obciążenia psychicznego i stresu.

DIN EN ISO 9241: Norma ta jest znana jako norma "interakcji człowiek-komputer". Reguluje ona ergonomiczne wymagania dotyczące pracy biurowej z terminalami wizualnymi.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące ergonomii, w tym jej projektowania i wdrażania, poproś o poufne spotkanie ze swoim specjalistą ds. zdrowia w miejscu pracy, przedstawicielem ds. bezpieczeństwa lub certyfikowanym konsultantem ds. ergonomii.